logo

Dlaczego nie podejmuję się zarządzania niektórymi kampaniami Google AdWords lub pozycjonowania, czyli badanie efektywności słów kluczowych jest… kluczowe

logo

Badanie słów kluczowychNieraz zdarza mi się, że dostaję propozycje prowadzenia kampanii linków sponsorowanych Google lub pozycjonowania ze z góry narzuconą i zamkniętą listą słów kluczowych.

Ograniczając w ten sposób pole manewru osobie zarządzającej kampanią AdWords, pozbawia się możliwości osiągnięcia maksymalnych rezultatów, a właśnie rezultaty mnie najbardziej interesują – dlatego nieraz nie podejmuję się zarządzania niektórymi kampaniami.

Co rozumiem przez osiąganie rezultatów w promocji strony www w Google?

Są to tzw. konwersje. Konwersja występuje wtedy, kiedy internauta robi to, co chcemy, aby zrobił.

W zależności od rodzaju strony i celów, jakie ma spełniać, może to być na przykład:

  • zakup w sklepie internetowym
  • wypełnienie formularza kontaktowego z zapytaniem ofertowym
  • podanie adresu e-mail ze zgodą na otrzymywanie biuletynu
  • pobranie katalogu produktów
  • przejście na stronę kontaktową z numerami telefonów
  • wypełnienie formularza z prośbą o oddzwonienie
  • pobranie bezpłatnego poradnika

I co z tego, że wydajemy duże kwoty na linki sponsorowane? Słupki z oglądalnością wzrastają, ale… jakoś nikt do nas e-maili nie pisze, nikt nie zadzwoni. A może i potencjalni klienci dzwonią po odwiedzinach naszej strony, ale nie byłoby dobrze, gdyby było ich więcej?

Przykład badania słów kluczowych:

  • Producent okien z Małopolski
  • Kampania Google Adwords
  • Mierzenie konwersji za pomocą Google Analitycs
  • Zaprogramowane badania 3 konwersji
    • zapisanie się na Biuletyn
    • przejście na stronę KONTAKT (m.in z numerami telefonów i adresem)
    • wypełnienie formularza kontaktowego
  • Przyjęta przeze mnie teza: Przejście na stronę KONTAKT oznacza, że internauta był na tyle zainteresowany wizytą na stronie, że chciał zobaczyć dane teleadresowe, np. w celu zatelefonowania

Na marginesie: Oczywiście można dyskutować nad prawdziwością tezy, ale moim zdaniem bardziej zainteresowany ofertą i zakupem jest internauta, który przechodzi na stronę kontaktową, niż taki, który opuszcza stronę po zapoznaniu się z ofertą bez przejścia na stronę kontakt. A już na pewno wg mnie lepiej postawić taką tezę i zastanawiać się nad jej słusznością, niż załadować konto klienta powierzoną przez niego gotówką, wrzucić listę podanych przez niego słów kluczowych, nacisnąć enter i „niech se leci”.

Wnioski z analizy 4 miesięcy kampani:

Zwróć uwagę na zaznaczone poniżej słowa i współczynniki ich konwersji:

Badanie konwersji słów kluczowych

Oba słowa mają podobne znaczenie, ale słowo z pozycji 10. powodowało o 320% (!) więcej konwersji w postaci wejść na stronę Kontakt, niż słowo z pozycji 13.

Porównajmy pozostałe parametry, jak:

  • średnia ilość przeglądniętych stron podczas jednej sesji
  • średni czas przebywania na stronie

Parametry słów kluczowych w Kampanii Google Adwords

Jak widać parametry są podobne, ze wskazaniem na korzyść frazy „okna pvc”, ale powiedzmy, że różnice są na poziomie błędu statystycznego.

Ciekawostka: zwróć uwagę, że badana fraza [okna pvc] zawiera w sobie zamienione litery [v] i [c], a „powinna” ona brzmieć [okna pcv]. Jest to strategia generowania dodatkowych fraz w oparciu o odmienny zapis wyrazów powstały w wyniku:

  • rzadziej używanych odmian pisowni wyrazów
  • błędów ortograficznych
  • błędów w pisowni przy wymowie różnej od pisowni
  • przestawień liter (tzw. błędy czeskie)
  • błędów powstałych w wyniku naciśnięcia sąsiednich liter na klawiaturze (np. oknp, zamiast okno)

Wiedząc, że fraza [okna pvc] mimo rzadziej używanej pisowni, również prowadzi do konwersji mogę ją typować, jako niszową frazę do pozycjonowania.

Spodziewany koszt pozycjonowania frazy [okna pvc] będzie wyraźnie niższy niż frazy „poprawnej” czyli [okna pcv], co już na oko widać po ilości wyników wyszukiwań w Google, które na dzień kiedy piszę te słowa wynoszą odpowiednio 266.000 i 1.350.000.

Podsumowując:

W wyniku badań słów kluczowych wiem, że fraza [okno pvc]:

  • jest wpisywana przez internautów w dużej ilości
  • prowadzi do nadspodziewanie większej konwersji niż inne słowa, i to słowa na pierwszy rzut oka równie „dobre”
  • nadaje się do ekonomicznego pozycjonowania

I jak tu zbagatelizować fakt, że efektywność niektórych słów różni się nawet o 320%?

Może w takim razie więcej środków przeznaczyć na „okna pvc” zamiast na inne?

Ile jeszcze innych słów może być mniej lub bardziej efektywnych i czy możemy sobie na to pozwolić, aby tego NIE badać?

1 Odpowiedź do “Dlaczego nie podejmuję się zarządzania niektórymi kampaniami Google AdWords lub pozycjonowania, czyli badanie efektywności słów kluczowych jest… kluczowe”

  1. Liva pisze:

    Nieraz robię tzw.”czeskie błędy” i nauczylam sie na nich aby lepiej wpisywac zdania lub słowa.Tak nawiasem mĂłwiąc podejrzewam,Ĺźe ludzie wpisują słowa potoczne,czasem gwarowe a wyszukiwarki mało je uwzględniają.Pozdrawiam i dziękuję za ciekawe informacje.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Linki sponsorowane - czy konkurencja moĹźe nas “wyklikać”? at Pomagam pozyskiwać klientĂłw przez Internet - [...] HASŁO !!! « Pokazywać na stronie www nasze asy, czy…

Odpowiedz

logo
logo
Powered by WordPress | Projekt Elegant Themes